Friday, December 27, 2013

Refuting the Argument: The Hadeeth About Giving Greetings Three Times is Silly

We read in the following hadeeth in Saheeh Bukhari, Vol. 8, Book 74, Hadith 261:

Narrated Anas:
Whenever Allah's Messenger greeted somebody, he used to greet him three times, and if he spoke a sentence, he used to repeat it thrice.


This is so silly. So when your Prophet used to say hi to someone, he would say "Hello, Hello, Hello"? This is absurd. 

Response:

What is absurd is the ill-intentioned and shallow understanding of the person raising this "silly" argument. 

The Prophet (peace be upon him) didn't just go around repeating his greeting and statements three times like a robot during every occasion [1]. Rather, the Prophet (peace be upon him) would do it to make sure that people heard and understood him properly, whether it's either due to a large group of people being present or noise in the room and they couldn't hear him at first properly or whether the Prophet (peace be upon him) wanted to emphasize a particular point very strongly and needed to ensure his message was going across as clear as crystal [2]. There is support for this in the hadeeth found in Saheeh Bukhari, Vol. 1, Book 3, Hadith 95 which states:

Narrated Anas:

Whenever the Prophet spoke a sentence (said a thing), he used to repeat it thrice so that the people could understand it properly from him and whenever he asked permission to enter, (he knocked the door) thrice with greeting.


There are scholars who opined that the three greetings were for 1) The greeting of seeking permission to enter. 2) The greeting of salutations once one has sat down. 3) The greeting of farewell. [3]

Where is the "silliness" and "absurdity" in all this? It's no where to be found except in the corrupt minds of the people raising this argument. 

Footnotes:

1) Ibnul Qayyim in his book Zaad al-Ma'aad said: ومن تأمل هديه علم أن الأمر ليس كذلك وأن تكرار السلام كان منه أمرا عارضا في بعض الأحيان 

2) Al-'Uthaymeen in his commentary on Riyadh us-Saaliheen said: وإذا سلم سلم ثلاثا لكنه يتكلم ثلاثا إذا لم تفهم الكلمة عنه أما إذا فهمت فلا يكرر فإذا فهمت الكلمة فلا حاجة لكن لو لم تفهم لكون المخاطب ثقيل السمع أو لكثرة الضجة حوله أو ما أشبه ذلك فليعد مرتين فإن لم تكف فثلاث يعني وبعد الثلاث لا يجوز كما أنه إذا استأذن للدخول في البيت ثلاث مرات ولم يؤذن له انصرف وكذلك هنا إذا تكلم ثلاث مرات ولم يكلمه أو لم يفهم يتركه كذلك إذا سلمت ولم يسمع المسلم عليه أعد مرة ثانية وثالثة وهكذا إذا سلمت ورد عليك ردا لا يجزئ كما لو قلت السلام عليك قال أهلا ومرحبا أعد السلام قل السلام عليك إذا قال أهلا مرحبا أعد السلام قل السلام عليك ثلاث مرات فإن لم ينفع فاتركه ولكن نبهه بأن قول القائل في الإجابة أهلا ومرحبا لا يكفي لابد أن يقول عليك السلام إذا قيل السلام عليك والله الموفق. Ibnul Jawzi in hisKashf al-Mushkil said: وفي الحديث السابع كان رسول الله إذا تكلم بكلمة أعادها ثلاثا حتى تفهم عنه وإذا أتى على قوم فسلم عليهم سلم عليهم ثلاثا أما إعادة الكلمة لتفهم فلا تعدو ثلاثة أشياء إما ليفهم معنى اللفظ بإعادته أو ليتضح اللفظ فينقطع عنه المحتملات أو لتحفظ فيكون المراد بالفهم الحفظ وأما إعادة السلام فالمراد به الإستئذان إذا لم يسمع السلام الأول ولم يجب فأما إذا مر على مجلس فعمهم بالسلام أو أتى دارا فسلم فأجابوا فلا وجه للإعادة

3) Muhammad bin Ali al-Bakri ash-Shaafi' in his commentary on Riyadh us-Saaliheen said: أي إذا كان المقام يقتضي الإعادة، والتكرار إما لمزيد الاعتناء بمدلول ذلك أو لكثرة المخاطبين أو لغير ذلك، وقوله (حتى تفهم) أي لتفهم (عنه) فحتى تعليلية، إذ لو كانت غائية لما قيدت بالثلاث (وإذا أتى على قوم فسلم عليهم سلم عليهم ثلاثاً) إما لكثرتهم بحيث أن سلامه على أولهم لا ينتهي إلى أواسطهم وأواخرهم وإما لغفلة بعضهم عن سلامه لكونه نائماً أو في شغل بال أو نحو ذلك كما بينته في «شرح الأذكار» أو أنه عند الاستئذان كما قال الخطابي، ففي الحديث «إذا استأذن أحدكم ثلاثاً فلم يؤذن له فليرجع» ونظر فيه بأن الإذن إذا حصل بنحو التسليمة الأولى لا تسن الثانية. قال البرماوي: والأوجه أن معناه كان إذا أتى على قوم سلم تسليم الاستئذان، وإذا دخل سلم تسليم التحية، وإذا خرج سلم تسليم الوداع، والثالثة مسنونة. وقال ابن بطال: إنما كان تكرار الكلام والسلام إذا خشي أن لا يفهم عنه أولاً يسمع سلامه، وفيه أن الثلاثة غاية ما يقع فيه البيان

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.